ALFREDO YUUITIRO ABE

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  • Tese IPEN-doc 29731
    Análise neutrônica e do comportamento sob irradiação de combustíveis tolerantes à falha
    2023 - ABE, ALFREDO Y.
    O presente trabalho apresenta uma avaliação e análise quanto aos aspectos neutrônicos e de desempenho de combustível para os potenciais candidatos a combustíveis tolerantes a falha (ATF). Na fase inicial do trabalho para o levantamento bibliográfico utilizou-se a metodologia baseada na técnica de maturidade tecnológica (TRL) para avaliar as diversas opções e tecnologias desses combustíveis. Esta fase inicial permitiu identificar nos desenvolvimentos dos combustíveis tolerantes a falha as principais lacunas e as atividades necessárias para a obtenção e utilização comercial em reatores de potência. As avaliações e as análises neutrônica e de desempenho do combustível dos principais candidatos à combustíveis tolerantes a falha foram realizadas por meio de simulações computacionais utilizando programas de desempenho do combustível (TRANSURANUS) e neutrônica (SERPENT). As atividades consistiram na avaliação e verificação de um projeto de núcleo de reator constituído de combustíveis tolerantes a falha (combustíveis: UO2, U3Si2, UN, UO2-BeO) e os revestimentos: ZIRLO, SiC, FeCrAl, AISI-348). Para tanto, foram obtidos e avaliados os principais parâmetros associados ao projeto do núcleo do reator. Além disso, o trabalho envolveu a avaliação de desempenho de um dos revestimentos (FeCrAl) do combustível tolerantes a falha mais promissores considerando as condições de operação normal e em cenário de acidente. Como conclusão preliminar das atividades desenvolvidas neste trabalho destaca-se a viabilidade neutrônica dos diferentes combustíveis ATF, no entanto em termos de desempenho do combustível nem todas as opções disponíveis ainda possuem grau de maturidade suficiente para aplicação na indústria nuclear em curto e médio prazo. Destaca-se que este trabalho aborda e busca contribuir com um tema bastante atual e relevante na comunidade nuclear, principalmente os grandes desafios envolvidos no desenvolvimento, fabricação e o licenciamento dos combustíveis tolerantes a falha junto aos órgãos regulatórios.
  • Artigo IPEN-doc 29118
    Passive Autocatalytic Recombiner perfomance assessment using COCOSYS
    2022 - GALVAO, H.P.; SHORTO, J.M.B.; SOBRINHO, G.T.; ABE, A.Y.; GIOVEDI, C.
    The progression of severe accidents in nuclear reactors is characterized by a diversity of phenomena that are Beyond Design Basis (BDBA), such as Direct Containment Heating (DCH), Molten Corium Concrete Interaction (MCCI), hydrogen detonation, and others. Currently, there are several devices and systems that allow mitigating the progression of these events, avoiding the failure of the physical barriers between the nuclear power plant and the environment. In this context, the present work aims to reproduce the HR-14 experiment carried out at the Thermal-hydraulic, Hydrogen, Aerosols and Iodine (THAI) test facility through the Passive Autocatalytic Recombiners (PAR) performance assessment with the COCOSYS code. The analysis of the convergence of the results was performed using the Fast Fourier Transform Based Method (FFTBM) and showed that the results had sufficient accuracy with the experimental data.
  • Artigo IPEN-doc 27926
    Modification of fuel performance code to evaluate iron-based alloy behavior under LOCA scenario
    2021 - GIOVEDI, C.; ABE, A.; MUNIZ, R.O.R.; GOMES, D.S.; SILVA, A.T.; MARTINS, M.R.
    Accident tolerant fuels (ATF) has been studied since the Fukushima Daiichi accident in the research efforts to develop new materials which under accident scenarios could maintain the fuel rod integrity for a longer period compared to the cladding and fuel system usually utilized in Pressurized Water Reactors (PWR). The efforts have been focused on new materials applied as cladding, then iron-base alloys appear as a possible candidate. The aim of this paper is to implement modifications in FRAPCON and FRAPTRAN fuel performance codes to evaluate the behavior of iron-based alloys under Loss-of-Coolant Accident (LOCA) scenario. For this, initially the properties related to the thermal and mechanical behavior of iron-based alloys were obtained from the literature, appropriately adapted and introduced in the fuel performance code subroutines. The adopted approach was step by step modifications, where different versions of the code were created. The assessment of the implemented modification was carried out simulating an experiment available in the open literature (IFA-650.5) related to zirconium-based alloy fuel rods submitted to LOCA conditions. The obtained results for the iron-based alloy were compared to those obtained using the regular version of the fuel performance code for zircaloy-4. The obtained results have shown that the most important properties to be changed are those from the subroutines related to the mechanical properties of the cladding. The results obtained have shown that the burst is observed at a longer time for fuel rods with iron-based alloy, indicating the potentiality of this material to be used as cladding with ATF purposes.
  • Artigo IPEN-doc 02135
    Verificacao das bibliotecas JENDL-3 e ENDF/B-VI para o ciclo TANDEM
    1993 - SANTOS, A.; MAI, L.A.; ABE, A.Y.
  • Artigo IPEN-doc 04142
    Tema especial de fisica de reatores do VIII ENFIR
    1991 - SANTOS, A.; MOREIRA, J.M.L.; ABE, A.Y.
  • Artigo IPEN-doc 07507
    Uma proposta de estudo brasileira visando a utilizacao de torio em reatores
    1999 - MOREIRA, J.M.L.; ABE, A.Y.; FIGUEIREDO FILHO, P.M.; LAINETTI, P.E.O.